Iver Kleive (orgel) og Knut Reiersrud (gitarer og oud) har mange års erfaring med å lage mektig lyd i katedraler. Mange husker deres utgivelser «Blå Koral», «Himmelskip» og «Nåde over Nåde» som vakre bautaer over den langvarige sivilisasjonskollisjonen mellom europeisk kirkemusikk og afroamerikansk rytmikk og tonefølelse. De tre platene ble innspilt i Odense Domkirke på Fyn.
Nå kommer jule-versjonen av det samme, med stemningsskapende versjoner av velkjente julesanger. Duoen har denne gang flyttet til Haderslev på Syd-Jylland hvor Marcussen Orgelbyggeri har installert
ett av sine flotteste instrumenter i byens katedral. I dette orgelet dominerer de varme og sødmefylte strykestemmer mer enn i Odense, men kvaliteten er av samme karat.
På repertoaret står blant annet «Kling no klokka», «Deilig er jorden», «Stille natt», «Jeg synger julekvad» og «Jeg er så glad hver julekveld». Den nyskrevne «Minne om en svunnen jul» av Iver Kleive og en jiddisk folkemelodi som her har tittelen «Desember i Praha» har også fått plass på denne nye juleutgivelsen fra Kirkelig Kulturverksted. Lyden er ved Alf Christian Hvidsteen og produsent er Erik Hillestad.
Noen kilometer utenfor Haderslev ligger landsbyen Christiansfeld hvor Kleive og Reiersrud bodde under opptakene i september. Landsbyen er kjent som tilholdssted for Gråbrødremenigheten, som ble grunnlagt av nederlandske hernhuttere som flyttet hit på 1700-tallet. De har spesialisert seg på å lage en helt spesiell julestjerne som er avbildet på den nye platens forside.
OGSÅ AKTUELT:
Denne juleplaten er blitt en enkel, vakker og meditativ innspilling der Iver Kleive og Jakobkirkens Steinway-flygel er alene med altertavlen som inspirasjonskilde.
Iver Kleives tolkninger er preget av enkelhet og sødme, som innbyr til konsentrasjon om livets skapende krefter. Iver Kleive gjør konserter med denne juleplaten.
Iver Kleive, orgel, tangenter
Stemningsfulle julemeditasjoner.
Tangentmester m.m. Iver Kleive tilbrakte to novembernetter ved Steinwayen foran Eilif Peterssens altertavlemaleri, «Hyrdenes tilbedelse», i Kulturkirken Jakob. Det resulterte i korte klavermeditasjoner over 15 av de vakreste julesalmene og -sangene. Noen fikk en minimalistisk form med Kleive nær melodistemmen hele veien, andre en rikere ornamentering, av og til med folkemusikalsk dåm, og noen fikk til og med en nennsom improvisasjon med seg. Først og fremst er det hele gjort med respekt, ydmykhet, og mye å fryde seg over, ikke minst når Kleives harmonibruk gir lett ihjelspilte juletoner nytt liv og lød. TERNINGKAST 5 Anmeldelse HER
Andre aktuelle prosjekter:
I anledning utgivelsen av den nye salmeboka tar trioen Iver Kleive, Knut Reiersrud og Povl Dissing for seg fire danske salmediktere som har hatt stor betydning for norsk salmetradisjon: Kingo, Brorson, Grundtvig og Ingemann. Med unik innlevelse og forståelse for både musikk og tekst leverer de tre herrene en mektig, vakker og storslått plate: Smakfullt og virtuost, i stor respekt for materialet, og samtidig med levende, sjelfulle og overraskende tolkninger der det også er rom for glimt i øye, som i det lekne gitartemaet i velkjente «Glade jul». Dissings umiskjennelige røst, Reiersruds eminente gitarspill og Kleives mektige orgelbrus er en sann nytelse fra åpningen «Kærlighed er lysets kilde» til det toner ut i «Hil dig, frelser og forsoner» en snau time senere. Velegnet i disse førjulstider er det også, takket være Ingemanns «Glade jul», «Deilig er jorden» og «I østen stiger solen opp». Himmel, så flott! Torstein Davidsen - ROMERIKES BLAD - Terningkast 5.
For tredje gang har duoen Knut Reiersrud og Iver Kleive vært på musikalsk tokt i Odense Domkirke og spilt inn en visjonær og himmelstormende plate. Første gang var da Blå Koral utkom i 1991, deretter fulgte Himmelskip i 1996, og nå ti år senere bringer de et tredje kapittel til denne trilogien: Nåde Over Nåde. Også på Nåde Over Nåde er folketoner utgangspunktet, slik det var på begge de to foregående albumene. Men denne gangen har Reiersrud og Kleive maksimert det dynamiske, tredimensjonale lydbildet ytterligere. Dels er det djervheten i kontraster som har blitt forsterket, dels er det opptaksteknikken under tekniker Alf Christian Hvidsteens kyndige ekspertise som nå i ennå sterkere grad enn før har fått hele den mektige katedralen i Odense til å klinge med. Samtidig som det mektige og kraftfulle kommer til uttrykk i de dynamiske høydepunktene er skjønnheten og skjørheten i folketonene vel ivaretatt gjennom Reiersruds og Kleives sans for det lyriske og meditative. Hele 8 forskjellige gitarer er i bruk på platen, og Marcussen-orgelets klangrikdom blir bredt utnyttet. Produsent er som alltid Erik Hillestad.
-en fryd for øret – Groove.no
Når herrene Reiersrud og Kleive går i kirken sammen, kommer det mektig musikk ut av det. Det vet vi fra forrige gang de var i St. Knuds kirke i Odense og laget «Blå koral», og de gjentar kunstykket med «Himmelskip». Med Reiersruds luftige tittelmelodi som innledning blir vi tatt med gjennom et knippe omarrangerte salmer før det ender med Kleives «Landkjenning». Povl Dissing synger en salme, og er også med på Louisiana-gospelen «The Ship is at the Landing». En etterlengtet videreføring av "Blå koral", innspilt i Odense domkirke.
-mektig musikk
Opphøyet orgelspill og jordnære gitarer. Fordomsfrie tolkninger av salmer og religiøse folketoner. "En sammenhengende musikalsk triumf" (Puls), "Fortjener de helt store lovordene" (Dagbladet), "Oser av kvalitet" (Adresseavisen). Platen fikk Spellemannprisen 1991.
-en sammenhengende musikalsk triumf - PULS
Iver Kleive er født i Skien i 1949. I 1972 tok han kantoreksamen ved Musikkonservatoriet i Oslo. Fra 1973-76 studerte han orgelspill ved Staatliche Hochschule für Musik i München, og avla tysk statseksamen (Solistenprüfung) i solistklassen for organister. Iver Kleive er mest kjent for sitt virke som organist og korleder. Han har vært solist med Oslo Filharmoniske Orkester, og var fast pianist i Krinkastingsorkesteret i en 10-årsperiode. Foruten sitt virke som organist, har han drevet et allsidig musikalsk arbeid. Fra 1972 og frem til i dag har han medvirket i nærmere 200 plateinnspillinger som studiomusiker, komponist og arrangør. Kleive beskriver seg selv som en improviserende musiker som ønsker å veksle mellom klassisk og pop, folkemusikk og jazz. Orgelet og kirken er likevel hovedinstrument og basis. Han fikk Spellemannprisen for “Blå Koral” med Knut Reiersrud i 1992.
Sammen med Knut Reiersrud komponerte og spilte Kleive inn singelen "Nåde". Melodien som har sitt utspring i "Overmåte full av nåde" ble benyttet som avslutningstoner under selve åpningsseremonien for OL på Lillehammer i 1994. I 1996 kom Himmelskip, også denne sammen med Reiersrud.Vinteren 2006 kom ”Nåde over nåde”, den tredje samarbeidsplaten med Knut Reiersrud. Denne ”Domkirketriologien” er bygd over gamle norske folketoner og salmer samt egne komposisjoner. I 2013 kom platen Hyrdenes Tilbedelse. En enkel, vakker juleplate der Iver Kleive og Jakobkirkens Steinway-flygel er alene med altertavlen som inspirasjonskilde. Samme år kom albumet Den Gyldne Sol. Der trioen Iver Kleive, Knut Reiersrud og Povl Dissing tar for seg fire danske salmediktere som har hatt stor betydning for norsk salmetradisjon.
Knut Reiersrud Gitarist, f. 12.02.1961 i Oslo. Reiersrud startet som bluesgitarist, men har også arbeidet med andre musikkformer, som norsk folkemusikk og etnisk musikk fra andre kulturer, foruten at han har komponert musikk både for film og teater. Reiersrud er en mye benyttet studiomusiker, og har spilt på et utall plater innenfor et utall stilarter på et utall strengeinstrumenter. Av artistene kan nevnes bl.a. Deepika (1992) og Jonas Fjeld (1993). I 1994 samarbeidet han med Annbjørg Lien og Lynni Treekrem på låten «Du skal få ein dag i morra» til Prøysen-hyllesten Med blanke ark, og ti år senere kom albumet Himalaya Blues, der han spilte sammen med den nepalske gruppen Vajra og Hans Fredrik Jacobsen.
I 2004 dannet han et eget band, bestående av David Wallumrød på keyboards, Bjørn Holm på bass og Rune Arnesen på trommer, mens han på albumet Pretty Ugly, som kom i 2004, spilte alle instrumentene selv. Reiersrud har hatt flere bluesprogrammer i NRK, både sammen med Harald Are Lund (Blå minutter) og Knut Borge (Bluesasylet), og han har arbeidet sammen med Leiv Solberg i folkemusikkprogrammet Halvbror til reven. Reiersrud er også viden kjent for suksessplatene Tramp (1993) og Klapp (1995) - og ikke minst for platene Blå koral (1991), Himmelskip (1996) og Nåde over nåde (2006) - sammen med Iver Kleive. Mer bio-stoff om Reiersrud her
Dec
9
2018
|
Levanger, NorgeLevanger kirke |
Nov
30
2018
|
Inderøy, NorgeSakshus kirke |
Jul
13
2017
|
Melbu, NorwayMelbu Kirke |
Mar
9
2017
|
Sirevåg , NorgeSirevåg Kirke |
Dec
2
2016
|
Stavanger, NorwayStavanger Konserthus |
May
14
2016
|
Skåtøy, NorgeSkåtøy-festivalen |
Mar
20
2016
|
Voss, NorwayVoss Kino |
Nov
23
2014
|
Oslo, NorwayOslo Konserthus |
Nov
16
2014
|
Sandane, NorwayVæreide Kirke |
Nov
13
2014
|
Valle, NorwayValle Kyrkje |
Nov
9
2014
|
Sandefjord, NorwaySandefjord Kirke |
Aug
24
2014
|
Moss, NorgeTBC |
Apr
24
2014
|
Haugesund, NorwayVår Frelsers Kirke |
Dec
20
2013
|
Stavanger, NorwayStavanger Konserthus |
Nov
20
2013
|
Stavanger, NorwayStavanger Domkirke |
Dec
15
2010
|
Arendal, NorgeTrefoldighetskirken |