Kalleklev Management

Switch to desktop

Dag Arnesen


type your text
Added :
25-12-2011
Hits :
17208
Social :
 
Further info
http://www.mulemusic.no/ https://is.gd/ym9lAx

Contact

Roger Fjellstad Olsen
Kjell Kalleklev Management AS
Georgernes Verft 12, N-5011 Bergen Norway
Org.nr. 995637774, tlf:+4755557635
Fax:+4755557631 / mob: +4792494140
mail: roger@kalleklev.no www.kalleklev.no

Booking request

Loading

Dag Arnesen har i flere ti-år vært en av Norges ledende jazzpianister, med bred erfaring både nasjonalt og internasjonalt. Han er utdannet ved Bergen musikk konservatorium, med den anerkjente Jirij Hlinka som pianolærer.  Platekarrieren består så langt av 13 utgivelser under eget navn - samt en rekke utgivelser med norske og utenlandske jazzmusikere. Arnesen har skrevet bestillingsverk både for storband, kor og mindre ensembler - samt komponert musikk til 3 filmer. Per i dag har pianisten flere hundre registrerte komposisjoner. I sin innholdsrike karriere har den folkemusikkinteresserte bergenseren hatt gleden av å samarbeide med norske jazzmusikere som Knut Riisnæs, Jon Christensen, Karin Krog, Bjarne Nerem og Audun Kleive. Arnesen har også spilt med verdenskjente jazzartister som Joe Henderson og Elvin Jones. Dag Arnesen ble tildelt Buddyprisen i 2009.

 

Etter å ha gitt ut tre kritikerroste plater under vignetten ” Norwegian Song”, tok Dag Arnesen  konseptet videre i samspill med bl.a. strykere fra Bergen Filharmoniske Orkester.  Dette ble til platen Grieg, Tveitt & I. I januar 2017 kom platen Pentagon Tapes.

 

Dag kan opptre med trio,  lokale strykere / kvartett og litt større ensembler på forespørsel i hele 2017. Noter er tilgjengelig.

 

 

Trio line-up:

Dag Arnesen, piano
Ole Marius Sandberg, kontrabass
Ivar Thormodsæter, trommer

 


DAG ARNESEN TRIO - PENTAGON TAPES

«Pentagon Tapes»? Forbli rolig! Tittelen er ingen referanse til hemmelig overvåking eller dødelige hemmelige operasjoner på innsiden av en av de mest hemmelighetsfulle bygningene på planeten. Dette Pentagon er Pentagon-rommet i Rekstensamlingenes kunstgalleri i Bergen, Norge. Velsignet med fin akustikk og utstyrt med et Steinway flygel, ble Pentagon-rommet til et platestudio hvor pianist Dag Arnesen, bassist Ole Marius Sandberg og trommeslager Ivar Thormodsæter la ned sporene for dette albumet i september 2016.

«Pentagon Tapes»? Stay calm! The title makes no reference to secret surveillance or lethal covert operations inside the most secretive building on the planet. This Pentagon is the Pentagon room in the abundantly fine art-supplied Reksten Collections Building in Bergen,Norway. Blessed with nice acoustics and equipped with a Steinway Grand, the Pentagon room became the recording studio where pianist Dag Arnesen, bassist Ole Marius Sandberg and drummer Ivar Thormodsæter laid down the tracks for this album in September 2016.
For Dag Arnesen, «Pentagon Tapes» represents a welcome return to playing jazz within the modern, American-originated idiom that he has mastered so well ever since his breakthrough on the Norwegian jazz scene in the mid-70s. Not that he ever completely abandoned it, but for several years, his highly successful «Norwegian Song» concept kept him very busy interpreting folk songs and the folk-inspired music of Edvard Grieg, Geirr Tveitt and a few other composers into his own musical language. Combining a classical education with a jazzman’s heart for this music turned out very well for Arnesen and his «Norwegian Song»-book, having a big band-chapter in the writing, is not yet closed. But then neither is Arnesen’s «jazzbook». The lyric/melodic ballad-playing, the elegantly swinging up-tempo passages and the driving expressiveness in which he has excelled for almost four decades never fully left his composer’s mind (or his pianist’s fingers). On this album, it is proved by the fact that his two lovely ballads «Sunday Morning Mist» and «Yellow Feather» were both written during the «Norwegian Song» period. Until now, only a handful of people have had the chance to hear these timeless-sounding gems, and it feels pretty safe to say that «Pentagon Tapes» undoubtedly will serve as a reminder of Arnesen’s composing capacity. Not only because of the two ballads, but also thanks to the charming waltz «Morris», dedicated to Arnesen’s resident house cat. Dag has a habit of writing songs to all his cats – and the more muscle-flexing «Svendsen ordner alt» («Svendsen fixes everything»). That one is named after and dedicated to the carpenter who for years has kept the Arnesen Residence in shape (no habit here, though), and who continues to do so up to this day. As one of the most prominent Norwegian jazz musicians over the last 40 years, Dag Arnesen has led his own groups, served as a sideman for a few worthy colleagues and played a number of dates with international stars, among them Carla Bley, Joe Henderson, Elvin Jones, Jerry Bergonzi, Woody Shaw and Philip Catherine. He has also worked extensively with larger ensembles, and is currently the co-leader of the excellent Bergen Big Band. His current trio with Ole Marius Sandberg and Ivar Thormodsæter, both belonging to the generation succeeding his own, was established for the recording of his folk/ classic 2015-album, «Grieg, Tveitt & I». Here, the band switch effortlessly to thejazzier «Pentagon Tapes» and handle Arnesen’s quite demanding arrangements of standards like Cole Porter’s «What Is This Thing Called Love» and Dave Brubeck’s «In Your Own Sweet Way» with skills and sensitivity equal to that displayed on their debut recording. That much said, there is no denying that a folk-inspired melody has snuck into «Pentagon Tapes» too. «Bonden i bryllupsgarden» («The Peasant at the Wedding Farm ») is two different, linked together arrangements/expansions of an old folk song. The trio further makes the Elvis Presleyhit«Love Me Tender» their own. Arnesen, never a Presley-fan, speaks highly of that melody – and they certainly breathe new life into older Arnesen-compositions like «Grynte» and «I Remember This» («this» referring to Keith Jarrett’s inspiring work from the 70s.) For a proper ending, Arnesen chose the popular Norwegian children’s song «Lille Måltrost» («Little Song Thrush»)by the much-loved team of composer Finn Ludt and poet/singer Alf Prøysen. Okay, we may miss the beautiful lyrics, but the way the trio gently lands the melody makes the song stand out as an instrumental in its own right. And it still provides «Pentagon Tapes» with the slightly melancholy aftertaste that the lyrics would have conveyed.

Terje Mosnes, November 2016

Og hele veien er dette en ytterst gjennomført innspilling, hvor Arnesen og hans to musikalsk venner blomstrer. Arnesens egne komposisjoner er tidvis glitrende, hør bare på andresporet «Grynte», som er akkurat så vindskjev som den skal, og når han tar for seg «Yellow Feathers», så minner han litt om danske Carsten Dahl, når han tar på seg den lyriske capsen. Og når han tar tak i komposisjonene andre har gjort, så ligger han ikke et mikrosekund etter de store jazzpianistene i historien. Den tradisjonelle «Bonden i bryllupsgarden» swinger upåklagelig, og når man hører «What Is This Thing Called Love» kan man godt se salige Bill Evans for seg. Og slik fortsetter det. Trioen gjør en fin tolkning av Brubecks «In Your Own Sweet Way», og i Arnesens egen «Svendsen ordner alt» er alt på stell i en vakker og gjennomtenkt ballade som swinger nydelig. Jan Granlie - Salt Peanuts. MER

 

DAG ARNESEN - GRIEG, TVEITT & I

"Det har vært en fantastisk opplevelse for meg å få lage denne CDen.Da jeg som liten begynte å spille piano ble Edvard Grieg fort en av mine yndlingskomponister. At vi kommer fra samme by bidro jo også sterkt til å øke min beundring for ham. Den tiltrekningskraften jeg følte mot Edvard Grieg som ung har egentlig aldri avtatt. Grieg var et åpent menneske. Han likte at utøvere ”gjorde” noe med musikken hans. Så om han hadde levd i dag, føler jeg meg nesten sikker på at han ville akseptert de bearbeidelsene jeg har foretatt. Om han ville likt det?.......det svaret får vi aldri vite.

-Etter trioplatene, der jeg tok Grieg og andre norske komponister inn i et jazzuttrykk, var det deilig å være i studio og tenke at musikken skulle arrangeres for et større klangbilde”, sier Dag om prosessen.På denne CDen har jeg også tatt med en av de komposisjonene jeg har jobbet med fra Geirr Tveitt sin musikk. Geirr Tveitt regnes som en av de store norske komponistene. Ved siden av større verk skrev han en rekke folkelige viser til tekst av norske forfattere. Vårteikn er en av disse. Jeg tok videre med en folketone og to egne komposisjoner." "Jeg har, helt siden tenårene, vært glad i ”lyden”, ”soundet” av klassisk strykekvartett. Det var derfor med stor glede jeg tok i mot tilbudet om å arrangere denne musikken for en jazztrio med strykekvartett. Jeg er kjempeglad for resultatet og vil takke alle musikerne som bidrog. Alle viste stor entusiasme under innspillingen og la ned et kjempearbeid!". Repertoaret og uttrykket spenner vidt, fra det varme og lyriske til det mer beatbaserte. Platen er innspilt i Lydriket, Bergen. Siste finpuss er gjort av selveste Alex Wharton i Abbey Road studios. Dag Arnesen

Tittelen er «Grieg, Tveitt & I». Ved flygelet sit han som med tre album kledde sine barnlege Grieg-minne i jazzdrakt og la folk for sine føter. Eit nytt, og grooven er der frå første tone, no med rytmeseksjonen forsterka med fire strykarar i nydelege arrangement. Etter morgonstemninga kjem Arnesen og bandets tributt til Grieg-songen over alle, «Våren», der Vinje «enno ein gong fekk vinteren sjå, for våren å røma». «Håvard Hedde» følgjer i lett sambatakt.

Om bruken av ein strykekvartett attåt bass og trommer seier Arnesen at det har han drøymt om lenge. I bandet har han denne gongen med Ole Marius Sandberg på bass og Ivar Thormodsæter, trommer. Åtte strykarar frå Filharmonien han sjølv har spelt i dannar to konstellasjonar, og på sjuande spor sildrar det frå vårteikna til Geirr Tveitt, ein felespelar Arnesen vil ha med oftare. Tre av songane var med på dei første «Norwegian Song»-platene, resten er nysprungen musikk frå kjelda som aldri vert tom, og ein ny triumf for ein musikar som fekk Grieg med morsmjølka. Roald Helgheim.

 

DAG ARNESEN - NORWEGIAN SONG 3

Nå er «Norwegian Song 3» her, ikke bare uten tretthetstegn, men med økt vitalitet, takket være noen gode grep.Det mest åpenbare er at Dag Arnesen Trio er utvidet til kvartett på halve repertoaret, med trompetist Palle Mikkelborg som melodiforteller og improvisator i karakteristisk stil. At unge Ellen Andrea Wang med fynd og klem avløser Terje Gewelt i bassistrollen, både på kontrabass og fretless el-bass, har også endret trioens uttrykk, og det samme har Arnesens nennsomme bruk av synthesizer som supplement til flygel.

-Dag Arnesen Trio med vellykket oppussing av suksesskonseptet. – Terje Mosnes, DAGBLADET

   

Dagbladets anmeldelse HER

-Dag Arnesen og hans venner har nok en gang makta å skape ny musikk som viderefører den flotte norske tradisjonen som de kan være svært stolt av!

    

Nettavisens anmeldelse HER

-Med sitt tredje Norwegian Song-album held Dag Arnesen stillinga som best i jazz på norsk. Roald Helgheim, DAGSAVISEN

 

Fra arkivet:

DAG ARNESEN NORWEGIAN SONG

Dag Arnesen Trio found  inspiration in norwegian folk songs and from great composer Edvard Grieg. And the result? - their highly acclaimed Norwegian Song trilogy -now available remastered.

By adding their own signature to traditional norwegian folk melodies, they created new life for them in their own kind, and in our own time.  The trio also performs songs of the great composer Edvard Grieg and songs written by Dag Arnesen. South China Morning Post, the largest daily newspaper in Asia, had "Norwegian Song" on their prestigious list of best albums of the year 2007.

Norwegian Song  er basert på norske folketoner og komposisjoner skrevet av Edvard Grieg, Geirr Tveitt, Eivind Groven og Ole Bull. I tillegg spiller trioen noen melodier av Dag Arnesen. Musikken har fått et moderne uttrykk, og trioen ”jakter” alltid på ”den gode melodien”. Repertoar og uttrykk spenner vidt, fra det varme og lyriske til det mer funky og sambainspirerte.

Dag Arnesen Norwegian Song har siden den første CD’en i 2007 oppnådd stor suksess både hos kritikere og publikum. Den første Norwegian Song platen solgte til gull(!), og med nr 2 nærmer de seg imponerende 27 000 solgte eksemplarer. Siden utgivelsen av Norwegian Song har denne musikken tatt trioen rundt til store deler av verden. Asias største avis, South China Morning Post, med et opplag på mere enn 300 millioner, valgte ut Norwegian Song som en av de 50 beste utgivelsene i verden, uansett sjanger. I 2009 ble trioen bl.a. invitert av Nobelkomiteen til å spille i Oslo Rådhus i forbindelse med utdeling av fredsprisen til Barack Obama.Til innspillingen av sin nye CD, ”Norwegian Song 3” (Losen Records, oktober 2010)  fikk de med den danske stjernetrompetisten Palle Mikkelborg som gjestesolist. Alle Norwegian Song-platene har solgt godt etter at de ble tilgjengelig i en nyrestaurert trilogi.

Dag Arnesen (piano), Pål Thowsen (trommer) og Ellen Andrea Wang.

new picture

Video

Video

Video

Video

Concerts

No tourdates.

Past bookings

May
25
2016

Trondheim, Norway

Ringve Museum

Nov
13
2012

Levanger, Norge

Oct
14
2012

Jølster, Norge

Aug
24
2012

Nyksund, Norway

Jul
22
2012

Prachatice, Czech republic

Bohemia Jazz Fest

Feb
3
2012

Oslo, Norge

Victoria/Nasjonal Jazzscene

Oct
22
2011

Eidsvoll, Norge

Sep
25
2011

Bergen, Norge

Troldsalen

Sep
2
2011

Trondheim, Norge

Dokkhuset

May
25
2011

Oppdal, Norge

Oppdal Kulturhus

Apr
17
2011

Voss, Norge

Mar
12
2011

Gjøvik, Norge

Mar
11
2011

Ålesund, Norge

Mar
10
2011

Volda, Norge

Feb
27
2011

Hov, Norge

Søndre land Rådhus

Oct
17
2010

Åsnes, Norge

Galleri Fjøset

Sep
2
2010

Sandefjord, Norge

Aug
13
2010

Vadsø, Norge

Jul
22
2010

Koppang, Norge

Stor-Elvdal kirke

Jun
4
2010

Bergen, Norge

Copyright by Kjell Kalleklev Management 2012 | site: fairwater.nl. All rights reserved.

Top Desktop version