Kalleklev Management

Switch to desktop

Ketil Bjørnstad


type your text
Social :
 
Further info
http://www.ketilbjornstad.com/index.html

Contact

Kjell Kalleklev Management AS
Georgernes Verft 12, N-5011 Bergen Norway
Org.nr. 995637774, tlf:+4755557630
Fax:+4755557631 / mob: +4792494140

Booking request

Loading

There is something of the Renaissance Man about Ketil Bjornstad who is recognised as a unique figure in the arts in Norway. Trained as a concert pianist, he has recorded over thirty albums since 1973, including five volumes of solo piano and collaborations with both jazz and rock musicians. Alongside his music career, he has been equally prolific as a writer, with over 30 novels plus collections of poetry and  books of essays.

 

2016:

Bokbad med Ketil Bjørnstad og Anne Grosvold

Etter den store suksessen med SEKSTITALLET i fjor (strålende kritikker og 30.000 solgte eksemplarer), fortsetter Bjørnstad i år med SYTTITALLET. Boken er en av høstens hovedsatsninger fra Aschehoug forlag. Den blir også hovedbok i Bokklubben Nye Bøker. I samtale med Anne Grosvold snakker Ketil Bjørnstad om syttitallet, forteller om boken og spiller den musikken han komponerte i dette tiåret, deriblant Sommernatt ved fjorden, Blåmann og andre kjente sanger og komposisjoner. Det blir et tidsportrett av en tiår med store omveltninger, både ute i verden og hjemme i Norge. Bjørnstad skriver om vennskapet med Ole Paus, møtene med sterke personligheter, fra Erik Bye og Jens Bjørneboe til Lill Lindfors og Cornelis Vreesvijk. Et utvidet og også musikalsk bokbad, med Anne Grosvold som bademester.

 

 

I Verden som var min - Syttitallet følger vi Ketil fra han er 18 til han er 28 år. Ved starten av tiåret er han overvektig og uhelbredelig forelsket, mens han trekkes mot ungdomsopprøret og popkulturen og bort fra den klassiske musikken. I sin søken etter det nye og det radikale innleder han sitt dype vennskap med den fem år eldre Ole Paus, som oppmuntrer den unge pianisten til å åpne seg mot visebølgen, jazzen og rocken. På fem måneder går Ketil ned 56 kilo og kvitter seg også med kjernefamilieverdiene. På Steinerskolen er han læreren til Jens Stoltenberg. Han er på nachspiel med Erik Bye. Han spiller inn plate med Lill Lindfors. Han slår igjennom både som forfatter og plateartist, særlig kjent ble han for den folkekjære «Sommernatt ved fjorden» .  Norge stemmer Nei til EF, terroren kommer til Norge og Stortinget vedtar loven om selvbestemt abort.

 

 

Også aktuelt i 2016:

 

KETIL BJØRNSTAD - SANGER OM TILHØRIGHET

Sanger om tilhørighet er et moderne oratorium med tekster og musikk av Ketil Bjørnstad. Selv sier han om verket: «Det er femten år siden jeg skrev Tusenårsoratoriet sammen med Stein Mehren. Det var en urolig tid på kloden, med mye angst og uro for fremtiden. Siden den gang er ikke verden blitt et tryggere sted. Snarere tvert imot. I både tekst og musikk ønsker jeg å reflektere over det som kanskje føles viktigst i våre liv, uansett hvor vi befinner oss på denne planeten: å ha tilhørighet til noe eller noen.»  Bjørnstads verk kretser rundt ulike aspekter knyttet til begrepet tilhørighet. Hva er det? Og hvordan påvirkes vi av naturen, samfunnet – og av menneskene vi omgås? Komponisten og forfatteren er også opptatt av hvilke håp og drømmer vi har for fremtiden – i en verden som ikke fremstår som veldig trygg. «Sanger om tilhørighet» ble bestilt av Olavsfestspillene og ble urfremført under en helt spesiell konsert i Nidarosdomen 27. juli 2014. Etter konserten skrev Adresseavisens anmelder i en rosende anmeldelse: « Med denne uroppføringen ble åpningskonserten til Olavsfestdagene klart markert, Ketil Bjørnstad stod frem som en moden oratoriekomponist.» LES MER

 

KETIL BJØRNSTAD -  IMAGES / SHIMMERING

Tvillingalbumene Shimmering og Images utgis samtidig både hver for seg og som en dobbelutgivelse. De to albumene er spilt inn av Ketil Bjørnstad alene, på det samme flygelet, et C. Bechstein flygel, men i to ulike studioer og med to års mellomrom. Albumene viderefører på flere måter prosjektet Bjørnstad startet med den meget populære og kritikerroste 3CD utgivelsen «The Rainbow Sessions»(Emarcy/ Universal) fra 2006.

Solo piano innspillinger går som en rød tråd gjennom hele Ketil Bjørnstads omfattende diskografi. Hans første pianoalbum «Tredje dag» (Philips, 1975) kom bare to år etter debutalbumet «Åpning» som for alvor markerte bruddet med den klassiske musikken, og den blomstrende interessen for jazz, improvisasjon og komponering Etter det har han dyrket formatet både på en streng av populære plater og hundrevis av konserter i hele verden. I flere tilfeller tar Bjørnstads solo piano album form av å være en improvisert recital. Bjørnstad møter opp i studio, mentalt forberedt, men uten en klar plan, og lar omgivelsene, studioet og ikke minst flygelet inspirere og styre hvilken musikalsk retning innspillingen tar. Musikken flyter fritt mellom helt improviserte strekk og nye versjoner av låter og musikalske fragmenter han har et sterkt forhold til.

Images
Flygelet fikk heldigvis et nytt hjem i Propeller studio ved Akerselva i Oslo, og her ble «Images» innspilt i Oktober 2014 sammen med tekniker Mike Hartung. Live-nerven og spontaniteten er like påfallende på dette albumet, selv om Bjørnstad ikke hadde invitert publikum inn i studio denne gangen. Store deler av albumet ble spilt inn i ett strekk, uten redigering og nye tagninger. Men Bjørnstad tillot seg også noen pauser mellom låtene for å lytte og ta inn over seg hvordan dette fantastiske flygelet låt, innspilt i nye omgivelser. Bjørnstad beskriver selv musikken på «Images» som mer intim. «Jeg ville unngå mange av de perkussive elementene som alltid er en del av mine konserter. Da ble alle de bemerkelsesverdige overtonene dette instrumentet har veldig sterke og fremtredende.»

Shimmering
Albumet «Shimmering» kom til etter en invitasjon fra Tom Johannessen i studioet Pettersens Kolonial Lydstudio i Høneføss. Bjørnstad har spilt inn svært mange av sine sololabum på ulike Steinway flygler, men Johannessen visste at Bjørnstad likte godt C. Bechstein flygelet de hadde i Hønefoss. Allerede i 2009 hadde han brukt flygelet under innspillingen av «Vindings Music» (ECM, 2012). «Det er alltid forfriskende å spille på ulike flygler, med ulike tonekvaliteter» sier Bjørnstad selv. «Dette spesielle C. Bechstein flygelet byr både på kraft og intimitet, og gjør det mulig for utøveren å spille svært dynamisk.»

Albumet består av en konsert spilt inn i det vesle studioet med 40 publikummere tilstede, og både publikummets nærvær og tiden albumet ble spilt inn på påvirket i følge Bjørnstad resultatet. «Det var en av de mest intense dagene i den nordiske våren, når syrintrærne stod i full blomst. Men rettsaken etter terrorist-angrepet i Oslo og på Utøya et år tidligere var også på sitt mest intense, med sjokkerende detaljer og tung tv-dekning. Jeg hadde passert Utøya med bilen min på vei til studio, og hadde blitt minnet på både det vakre og det brutale i livet.» skriver Bjørnstad i omslagsteksten. «Mye på grunn av menneskene som lyttet i studio den dagen ble det en konsert jeg aldri vil glemme.» To år etterpå ble Pettersens Kolonial Lydstudio tvunget til å stenge, og det unike flygelet ble solgt.

I disse intime musikalske møtene kommer vi tett på musikeren og kunstneren Bjørnstad. Han spenner opp et stort lerret, både dynamisk og følelsesmessig, og kommer også tett på oss som lyttere.

 

Aktuelt med Bjørnstad:

Ketil Bjørnstad - Solo piano

Ketil Bjørnstad  - Images/Shimmering - Sanger om Tilhørighet

Ketil Bjørnstad / Ole Paus - Frolandia

Ketil Bjørnstad / Ole Paus - Ja, vi elsker (dette landet)

Ketil Bjørnstad / Svante Henryson - Night Song

Løsrivelse / med Kari Bremnes

Grace w/Anneli Drecker

Ketil Bjørnstad - Messe for en såret jord

Ketil Bjørnstad - Soloppgang - Edvard Munch

Ketil Bjørnstad / Terje Rypdal Duo info

Ketil Bjørnstad / Lill Lindfors (Se Lill Lindfors)

Ketil Bjørnstad - Konsertforedrag:

Ole Bull/Kristianiabohemene/Edvard Munch/Veien til Mozart

Ketil Bjørnstad - Musikk og Lyrikkaften:

Herren er min hyrde og Håp.

 

 

KETIL BJØRNSTAD / OLE PAUS - FROLANDIA

Første gang Ole Paus og Ketil Bjørnstad spilte sammen i studio var i 1973, da Ketil spilte piano og el-piano på Ole Paus’ Blues for Pyttsan Jespersens Pårørende. To år senere laget de dobbeltalbumet Lise Madsen, Moses og de andre. Ketil var produsent på Oles lp Zarepta i 1977, og i 1978 sang Ole Hans Jægers rolle på Ketils trippelalbum Leve Patagonia. Senere sang han to sanger på Ketils dobbeltalbum Tidevann, og i 1984 på den Spellemann-nominerte Mine Dager i Paris. Albumet Bjørnstad/Paus/Hamsun fra 1982 har fått kultstatus, og fotballboken Reisen til Gallia fra fotball-VM i Frankrike i 1998, var en av årets store bestselgere.

At de nå møtes rundt FROLANDIA, er en naturlig videreføring av samarbeidet dem imellom. For denne duoen har det aldri vært viktig hvem som skriver tekst eller melodi, men Ketil har aldri unnlatt å betone hvor viktig Ole har vært for hans kunstneriske virke. I boken Veien til Mozart (Aschehoug 2014) skriver han om sitt første møte med Ole Paus i 1970:
«Noen tider er viktigere enn andre. Dette er en sånn tid. Oles tekster og melodier treffer områder i meg som jeg nesten ikke har våget å gå inn i.»

Senere har Ketil sagt at han aldri skriver en melodi uten at han også har Oles stemme i tankene. Det skjedde også med FROLANDIA.

Ingen vokalist kunne bedre ivareta Ketils tekster og melodier enn Ole Paus. Med denne suiten har de begge ønsket å lage et motstykke til kyst- og hav-lyrikken som toppet seg med Ulf Lundells Öppna Landskap. Ketil bodde i 16 år på Vestre Sandøya utenfor Tvedestrand, men hadde også nær kontakt med innlandskulturen. FROLANDIA er en hyllest til disse landskapene. Det er samtidig en hyllest til de småsamfunnene som Norge er full av, og til de menneskene som lever sine liv der. Men mest av alt er suiten en erkjennelsesreise der geografien bare danner utgangspunktet for sytten svært personlige sanger.

 

-Duoen Ketil Bjørnstad og Ole Paus gir oss en skattkiste av betagende sanger om et viktig stykke Norge. - Dette må være et av duoens fineste øyeblikk. MER

 

KETIL BJØRNSTAD / OLE PAUS - JA, VI ELSKER (DETTE LANDET)

Ole og Ketil framfører sanger fra nasjonalromantikken og andre berømte sanger fra kistebunnen av den norske sangskatten. Flere av disse sangene ble innspilt til platen ”Kildens bredd” fra 2002, men det blir også turer innom Hamsun-sangene fra kult-platen Bjørnstad/Paus/Hamsun fra 1982, - pluss sanger de to romantikerne har skrevet og gjort sammen opp gjennom årene, som "Mine Dager i Paris" og sanger fra "Leve Patagonia". Dette er en konsertforestilling der Ole Paus’ berømte tvisyn best kommer til sin rett.

Ketil Bjørnstad, piano - Ole Paus, sang

Dagbladet artikkel

KETIL BJØRNSTAD / SVANTE HENRYSON - NIGHT SONG

Ketil Bjørnstad og Svante Henryson har opptrådt sammen i flere år, og har bygget opp en helt spesiell kjemi seg imellom. Et begeistret publikum fikk oppleve duoen på sitt beste under Kongsberg-jazz 2010 – og smakebiter fra albumet Night song – som kom ut på ECM i fjor. -Bjørnstad kledde Henrysons komposisjoner og vice versa og det sier alt om at de to snakker det samme språket slik sjelsfrender gjør. Musikken er luftig og til dels i suiteform og de tos tilstedeværelse i musikken skaper stemninger kun de kunne ha skapt”  kunne NETTAVISEN begeistret melde etter konserten i Kongsberg Kino i 2010

Ketil Bjørnstad, piano - Svante Henryson, cello

 

KETIL BJØRNSTAD / KARI BREMNES - LØSRIVELSE 

I was walking along the road with two friends –
the sun was setting –
I felt a sort of breath of sadness –
The sky suddenly turned blood-red –
I stopped, leaned against the fence, deadly tired –
looked out over the flaming clouds, like blood and swords
above the bluish-black fjord and the city –
My friends waled on – I stood there quaking with angst –
and I felt as though a vast endless scream rang out through nature

This is how the Norwegian painter Edvard Munch described his world-famous work The Scream. It has for a long time been a hidden secret that Munch also was an ambitious and profoundly dedicated writer. Every motiv he painted was first described in words, either as a poem or as a piece of prose.

The Norwegian author and musician Ketil Bjørnstad has for more than twenty years worked with Edvard Munch’s writing. Løsrivelse/Separation is written for the Norwegian singer Kari Bremnes. Many of Munch’s main works are presented, both as text and as paintings, including The Scream, The Sick Child, Anxiety, The Lonely Ones and Madonna.

Løsrivelse/Separation has been performed all over Norway and in Europe and will be a central part of the 150th Anniversary for Edvard Munch’s birth in 2013.

 

Samtidig som Ketil Bjørnstad arbeidet med sin store Munch-biografi "Historien om Edvard Munch", komponerte han også musikk til flere av Edvard Munchs tekster. Munch skrev alltid om sine motiver - diktfragmenter, prosalyriske stykker, romanutkast. Mest berømt er kanskje det han skriver om Skrik: "Jeg hørte som et stort uendelig skrik gjennom naturen." Disse sangene ble spilt inn på plate med Kari Bremnes for Kirkelig Kulturverksted i 1993 og ble en stor suksess.  Også i Tyskland og Japan har denne Munch-suiten fått stor oppmerksomhet. Med jevne mellomrom har Bremnes/Bjørnstad fremført disse sangene i duo-format. Suiten omhandler noen av Munchs mest kjente motiver, som Skrik, Melankoli, Syk pike, Løsrivelse og Angst

Ketil Bjørnstad, piano - Kari Bremnes, sang

Kari Bremnes home page

 

Konsertanmeldelse Skåtøyfestivalen 2011 finner du HER


Konsertanmeldelse Fredrikstad Blad HER

"Kunst som det gnistrar av." Rolf Tepstad, Avisen Hordaland.

 

GRACE - KETIL BJØRNSTAD / ANNELI DRECKER 

 

Ketil Bjørnstad's "Grace" is a true feast in words and music. The diffucult task of finding the approprate sound and atmosphere to John Donne's famous poetry is solved brilliantly, and the live setting of the recording further helps this music to come alive. The musicians are a team of some of Norways greatest international stars; the depth and richness of Arild Andersens bass to Eivind Aarseths unique ability to colour each chord with sophistication and musical emotion. With this album Bjørnstad continues to set his mark as a contemporary composer, and we hope he has more in stock! "Send not to know for whom the bell tolls; we hope they won't toll for him!"

Den engelske renessansepoeten, presten og kvinnebedåreren John Donne om kjærligheten, livet og døden, og mange har latt seg fasinere av hans tekster. I Bjørnstads tilfelle ble Donnes tekster benyttet når han komponerte bestillingsverket ”Grace” – som ble urframført på Vossajazz 2000. Denne konserten ble senere utgitt på plate. Medvirkende på platen og konserten var også Eivind Aarset, Arild Andersen, Jan Bang, Trilok Gurtu og Bendik Hofseth – som foruten saksofon også bidro med sang. Grace" er et melodiøst verk, hvor musikken nok må sies å være en blanding av klassisk og jazz der Bjørnstad mjuke harmonier er bortimot perfekt for Dreckers stemme.

- På sitt beste skriver Ketil Bjørnstad ubeskjemmet vakre melodier med mer enn en flik av tidløshet i seg, og denne kvaliteten kom godt med da han urframførte bestillingsverket «Grace» på Vossa Jazz. Terje Mosnes. DAGBLADETMER

Ketil Bjørnstad, piano - Anneli Drecker, vocals

 

MESSE FOR EN SÅRET JORD

Bjørnstads/Hillestads "Messe for en såret jord" er en bønn i moderne form om at alt fylles med hellighet. Her vil en gjennom tekst og musikk vise ansvar for medmenneskene og bevisstgjøre livsvandringen. (Besetning med lokale solister og kor. Framføres på oppfordring)

 

SOLOPPGANG - MUNCH - JUBILEUM

”SOLOPPGANG” er en kantate som bygger på noen av Edvard Munchs sterkeste tekster, der han vakler mellom det destruktive og forsoningen med livet og lyset, slik han beskriver det i ”Solen” i Aulaen. Når det nå nærmer seg det store 150-årsjubileet for Edvard Munchs fødsel i 2013, er ”SOLOPPGANG” ment som en hyllest til mesteren. Oppsetningen kan gjøres med lokale kor og lokale solister, og MUNCHKORET 2013 kan bookes for fremtidige konserter.

Spør etter ledige datoer i Munch-året 2013. mer info .Listen to two tracks from the album; go to top right of page.

UTSOLGT I UNIVERSITETETS AULA m/Kari Bremnes i november 2011! (550 plasser)  UTSOLGT I OSLO DOMKIRKE m/Solveig Andsnes i april 2013! (800 plasser)

 

KETIL BJØRNSTAD SCORES/KETIL BJØRNSTAD NOTER (Soloppgang & Piano Music Vol. 1)
Norsk Musikkforlag

 

KONSERTFOREDRAG:

Ketil Bjørnstad er også aktuell med sine berømte konsertforedrag og Musikk og lyrikkaftener. Dette er musikalske reiser i ord og toner som også kan tilpasses seminarer, jubileer og museer/bibliotek. Følgende foredrag er aktuelle:

"Veien til Mozart" er en biografi som bygger på Mozarts brev og ny forskning. Men det er også en erindringsbok der Ketil Bjørnstad forteller om sitt første møte med Mozart, i stuen hjemme på Røa. Han skriver om hvordan det var å vokse opp med en komponist han fortsatt spiller hver dag. Det handler også om valgene Ketil Bjørnstad måtte ta tidlig i livet, da han hoppet av karrieren som klassisk utøvende pianist og isteden søkte seg en fremtid som forfatter, komponist og jazzmusiker.

Dette er en hyllest til musikkens grensesprengende kraft. Uansett tid. Uansett alder. En bok om hva Mozart betyr i dag, mer enn tohundre år etter at han levde.

 

EDVARD MUNCH OG KRETSEN RUNDT HAM

I konsertforedraget om Munch forteller Ketil Bjørnstad HISTORIEN OM EDVARD MUNCH. Med utgangspunkt i Munchs egne tekster og dagboksnotater, belyser Bjørnstad hvordan dramatiske hendelser i ungdomsårene var med på å forme ham og til slutt ga ham visjonen om å male LIVSFRISEN - Menneskets vei fra fødsel til død. Bjørnstad forteller om anarkisten og kristianiabohemen Hans Jægers kolossale påvirkning og om andre personer som hadde betydning for ham i disse avgjørende årene. Bjørnstad har tonsatt Munchs tekster i prosjektene LØSRIVELSE og SOLOPPGANG. I dette konsertforedraget vil han også spille spesialskrevet musikk som har tilknytning til Munchs bilder og litterære tekster.

Anmeldelse Haugsåsen Kultursenter 17 mars 2013:

KLIKK HER

  

Anmeldelse og større intervju Helgeland Arbeiderblad 4 mars 2013 KLIKK HER:

 

OLE BULL - EN LIVSHISTORIE


Konsertforedraget vil med tekst og toner belyse det fasinerende livet til kulturpersonligheten, musikeren og visjonæren Ole Bull. (Ketil Bjørnstad leser og spiller egne komposisjoner)

KRISTIANIABOHEMEN - HISTORIEN OM HANS JÆGER OG ODA KROHG


Konsertforedraget Kristianiabohemen vil med tekst og musikk fortelle den spennende historien om Hans Jæger og Oda Krohg.(Ketil Bjørnstad leser og spiller egne komposisjoner)

 -Bohemlivet var vilt, musikken var vakker, og Ketil Bjørnstad fikk stående applaus - publikum fikk et magisk møte med både musikken og Kristianiabohemen. – TELEN juni 2008.

 

MUSIKK OG LYRIKK-AFTEN:

HERREN ER MIN HYRDE – DAVIDSALMEN 23
Herren er min hyrde er basert på Davidssalmen fra salmenes bok i det Gamle testamentet. Davidssalmen er den mest kjente av disse salmene, og handler om Guds nærvær. Det handler om mennesket som står alene fullt av tvil - på leting etter tro. Tekstene uttrykker noe de fleste sliter med - letingen etter mening med livet. Herren er min hyrde er spesielt godt egnet for kirkerommet. (Ketil Bjørnstad spiller egne stykker og leser egne tekster)

HÅP
Håp inneholder tekst og musikk som i ord og toner knytter an til de universelle tema lengsel og håp. En opplevelse for dem med sans for lyrikk og den gode melodi, så vel som underfundig og lun humor. Håp er spesielt godt egnet for kirkerommet. (Ketil Bjørnstad spiller egne stykker og leser egne tekster om de universelle tema lengsel og håp.   Konsertanmeldelse Håp, Fyllingsdalen kirke HER

Fremførelsene varer normalt i 75 minutter

 

Ketil Bjørnstads biografiske arbeider har høstet stor nasjonal og internasjonal anerkjennelse:


Om Oda! "... ger underlag för en rad reflexioner." Ingela Lind, Dagens Nyheter

Om Historien om Edvard Munch: "En vidunderlig levende rekonstruksjon av Munchs liv." Ned Denny, Daily Mail

Om Hans Jæger og Oda Krohg: "Enorm ... umåtelig ambisiøs ... i samme vektklasse som Lagerkrantz's Strindberg-biografi." Jon Helt Harder, Jyllands-Posten


Bjørnstad nominert til britisk prestisjepris: MER

Til Musikken ble tildelt den store franske leserprisen, Le prix des lecteurs 2008.

Se intervju med Bjørnstad i Bokprogrammet på NRK:

Klikk HER

 

More info on Bjørnstad:

LES


LES

MORE

 

 BIOS IN NORWEGIAN AND ENGLISH:

Multikunstner, komponist, pianist og forfatter, f. 25.04.1952 i Oslo. Han har gitt ut nesten 30 bøker, dikt, romaner og biografier, blant disse dokumentarromanene G-moll-balladen om Edvard Grieg og Samtaler med Lill (Lindfors) og i 2004 kom romanen Til musikken. Han har også skrevet skuespillet Spill: Ole Bull og Myllarguten. I sitt forfatterskap vender han stadig tilbake til kunstnermiljøene, både samtidens og kunst- og bohemmiljøet i Kristiania omkring århundreskiftet.Ketil Bjørnstad er utdannet klassisk pianist. Han viste seg tidlig som en usedvanlig musikalsk begavelse, men som 18-åring la han den klassiske musikken og dens store prestasjonskrav på hyllen og begynte å spille med visesangere, avantgarde-jazzmusikere og andre kunstnere fra 70-tallets kreative musikkscene. Samtidig kom hans første diktsamling, Alene ut.

På sin første LP, Åpning, samarbeidet han med Arild Andersen, Jon Christensen og Jon Eberson. Dette satte en standard for hans valg av medmusikanter, og han har siden alltid hatt med seg de ypperste av både jazzmusikere, rockemusikere og sangere.LP-en Tredje dag er den første av flere soloinnspillinger med et ekspressivt og lyrisk klaverspill.

Bjørnstad har latt litteraturen inspirere tonesetting av tekster som Edda-dikt på Old, tekster fra Bibelen og John Donne på Grace, et bestillingsverk til Vossajazz i 2000 med Anneli Drecker på vokal, Hamsuns dikt i samarbeid med Ole Paus, Garborgs Haugtussa med Lynni Trekreem, Munch-tekster i samarbeid med Kari Bremnes, Stein Mehren med Frøydis Armand og Edith Södergran med Lill Lindfors. Flere innspillinger har Bjørnstads egne sangtekster.

En gammel fascinasjon for Hans Jæger, og spesielt for hans forhold til Oda Lasson er utgangspunktet for musikalen Leve Patagonia, en rockopera om Christiania-bohemen og hans samtidige. Her har han fått med seg et konglomerat av sangere - hans mest kjente sang «Sommernatt ved fjorden» stammer fra denne musikalen. I 1993 innledet han sitt samarbeid med det pres­tisjefylte tyske plateselskapet ECM og Manfred Eicher med Water Stories. I 1995 kom The Sea I-XII, den første av mange innspillinger med den amerikanske cellisten David Darling på laget. Blant de senere sentrale verk finner vi også ”Messe for en såret jord”, skrevet sammen med Erik Hillestad.  Her søkes det - gjennom tekst og musikk - å vise ansvar for medmenneskene og bevisstgjøre livsvandringen. Seafarer’s Song (2004), Floating (2005), og Rainbow Sessions (2007) er noen av de senere års kritikerroste utgivelser.  (Biografien har utdrag fra "Norsk pop- og rockleksikon" fra Vega Forlag, 2005)

Bjørnstad er også viden kjent for sitt samarbeid med Terje Rypdal, og deres avslutningskonsert på MoldeJazz 2007 er bare et av mange høydepunkt. Lyden av deres piano/gitar-duo er for øvrig flott ivaretatt på konsertplaten "Life in Leizig", som kom i februar 2008. Platen Coastlines (24 nov 2008 GRAPPA) markerte at det er 30-år siden samarbeidet med Lill Lindfors startet. Night Song, med Svante Henryson kom sent i 2010, mens Early Piano Music (2011) gjør tilgjengelig igjen albumene Preludes vol 1 & 2 og Pianology fra midten av åttitallet. Til Bjørnstads romaner hører trilogien "Drift", "Drømmen om havet" og "Veien til Dhaka" samt den tematiske trilogien "Fall", "Ludvig Hassels tusenårsskifte" og "Tesman". "Til musikken" (2004) har fått sin frittstående oppfølger i "Elven" (2007) og "Damen i dalen" (2009). Ketil Bjørnstads bøker er oversatt til flere språk. Blant annet er "Til Musikken" solgt til England, Tyskland, Russland, Danmark, Nederland, Tyrkia, Korea, Hellas og Frankrike. Til Musikken ble tildelt den store franske leserprisen Le Prix Des Lecteurs i 2008. Prisen ble vunnet foran størrelser som Paul Auster og Truman Capote. Det prestisjetunge tyske forlaget Suhrkamp har kjøpt romanen "De udødelige" (2011) og vinteren 2012/13 kom romanen Verdens Ende.

ENGLISH:

Ketil Bjørnstad made his debut with the Oslo Philharmonic in 1969, 16 years old, playing Bartok nr. 3. Listening to Miles Davis' "In a silent way" made him want to create his own music. Thanks to the very lively milieu around the Oslo music  spot "Club 7" in the seventies, he met with poets, painters, jazz-musicians, and was encouraged to find his own style. Onthe first recording in 1973, called Åpning, he played with the drummer Jon Christensen for the first time. Jon was extremely  important for Ketil, playing on three more albums, including the two The Sea albums for ECM. The meeting with Manfred Eicher (ECM) was also of big importance. The recording of Water Storiesin 1993 started the collaboration with the guitar player Terje Rypdal and was the first step towards The Sea,that also includes the American cello-player David Darling.
 
Among Ketil Bjørnstad’s most important musical influences are Bach, Ravel, Prokofiev, Stravinskij, Miles Davis, Thelonius Monk and folk music. In his time he has collaborated with some of Scandinavia’s most distinguished folk- and rock-singers, like Ole Paus and Cornelis Vreeswijk. In the classical milieu he has collaborated much with the mezzo-soprano Randi Stene and the viola player Lars Anders Tomter. For his efforts he has had the honour of receiving a Norwegian Grammy award.
  
As a performing artist Ketil has in the last few years given concerts on the jazz-festivals in Frankfurt, Neuwied, Ingolstadt, Hamburg, Stans, Vienna, Voss, Molde, Modena, Ravenna, Nancy, Porto, Montreal and London, a.o. and touring in Asia with Terje Rypdal and US with David Darling.

The album Seafarer’s Song (2004) evokes the kind of hypnotic beauty that had critics reaching for superlatives on albums such as Grace or The Sea. Recorded live at the 2003 North Norway Festival in Harstad with group he describes as “the finest musicians I know,” this sixteen piece suite continues Bjornstads quest of investigating, as he puts it, “The possibilities of melody at a time when melodic elements are often reduced to fragments.” Seafarer’s Song brings together the special talents of singer  Kristin Asbjørnsen, trumpet-player Nils Petter Molvær, cellist Svante Henryson, guitarist Eivind Aarset, bassist Bjørn Kjellemyr and drummer Per Lindvall. With only a few days of rehearsal, their remarkable performance and the intensity of their live collaboration lingers in the memory long after the CD has been returned to its sleeve.  MORE

 

Moren:
Aapent vindu:

Video

Video

Video

Video

Video

Video

Video

Concerts

Jun
22
2016

Tønsberg, Norway

Jarlsberg Hovedgård

Sep
3
2016

Fagernes, Norway

Oct
21
2016

Haugesund, Norway

Kystverket Vest

Oct
22
2016

Asker, Norway

Asker Kulturhus

Oct
26
2016

Skien, Norway

Ibsenhuset Skien

Nov
8
2016

Oslo, Norway

Bøler Kirke

Nov
9
2016

Sarpsborg, Norway

Sarpsborg Scene

Nov
10
2016

Svelvik, Norway

Fossekleiva

Nov
17
2016

Kristiansand, Norway

Blå Haven

Nov
19
2016

Harstad, Norway

Harstad Kulturhus

Past bookings

May
12
2016

Oslo, Norway

Victoria/Nasjonal Jazzscene

Apr
27
2016

Flekkefjord, Norway

Klassisk Flekkefjord

Mar
10
2016

Drammen, Norway

Johan Halvorsens Musikkfest - Strømsø Kirke

Mar
6
2016

Moster, Bømlo, Norway

Moster Amfi

Jan
24
2016

Stavanger, Norway

Stavanger Domkirke

Nov
19
2015

Os, Norge

Oseana kunst og kultursenter

Nov
17
2015

Gjøvik, Norway

Gjøvik kino & Scene

Nov
14
2015

Lyngdal, Norway

Lyngdal Kulturhus

Oct
31
2015

Hankø, Norway

Hankø Fjordhotell & Spa

Oct
30
2015

Hankø, Norway

Hankø Fjordhotell & Spa

Oct
17
2015

Haugesund, Norway

Vår Frelsers Kirke

Oct
12
2015

Sandnessjøen, Norway

Kulturbadet

Oct
11
2015

Sandnessjøen, Norway

Kulturbadet

Oct
10
2015

Sandnessjøen, Norway

Kulturbadet

Aug
30
2015

Bran Village , Romania

Bran Castle

Aug
22
2015

Oslo, Norway

Oslo Kammermusikkfestival - Litteraturhuset

Jul
4
2015

Kongsberg, Norway

Kongsberg Jazzfestival

May
30
2015

Hov, Norway

Ringelien gård

Feb
26
2015

Brumunddal, Norway

Ringsaker Bibliotek

Feb
8
2015

Trondheim, Norway

Ringve Museum

Related

type your text
Anneli Drecker (artist)

In Norway, Anneli Drecker is known as the Queen of Arctic Electronica. Her ethereal vo....

type your text
Håkon Kornstad (artist)

Håkon Kornstad had already enjoyed quite an extensive international career as a jazz saxophonist, with his groups an....

type your text
Lill Lindfors (artist)

Lill Lindfors er en av skandinavias mest allsidige og folkekjære artister. Som sanger har hun dekket veggene med man....

type your text
Ole Paus (artist)

Som plateartist er Ole Paus i en særstilling her i landet. Hans over 30 plateutgivelser siden debuten Der ute – de....

type your text
Svante Henryson (artist)

Svante Henryson is a unique musician. A virtuoso of three instruments, a composer of orchestral music, and an improvi....

type your text
Terje Rypdal (artist)

Starting out as a Hank Marvin-influenced rock guitarist with The Vanguards, Rypdal turned towards jazz in 1968 and jo....

Copyright by Kjell Kalleklev Management 2012 | site: fairwater.nl. All rights reserved.

Top Desktop version