Kalleklev Management

Switch to desktop

Nils Økland


type your text
Hits :
28827
Social :
 
Further info
http://www.allaboutjazz.com/php/musician.php?id=20855 http://player.ecmrecords.com/okland

Contact

Kjell Kalleklev Management AS
Georgernes Verft 12, N-5011 Bergen Norway
Org.nr. 995637774, tlf:+4755557637
Fax:+4755557631 / mob: +47 91103280 +4792494140
email: kjell@kalleklev.no or roger@kalleklev.no

Booking request

Loading

Nils Økland is a renowned master of Norway’s national instrument the Hardanger fiddle. However, his musical outlook is far wider than just traditional music and his contributions diverse. Both as an instrumentalist and as a composer he interlaces elements of classical and contemporary music as well as jazz with traditional Norwegian expressions, finding common traits and not least common expressive mindsets across genres and time periods. Økland belongs to the category of musicians who have come to represent an individual sound and a musical sensibility that is completely their own.

 

Nils Økland er en av Norges fremste felespillere, en fornyer av tradisjonell folkemusikk. Både som utøver og komponist har han bygget broer mellom folkemusikk, kunstmusikk og improvisasjonsmusikk. Nils Økland komponerer det meste av musikken selv, fra vakre melodiske ballader og atmosfæriske eksperimenter, til de mørkere lydbilder.

 

Økland har spilt med flere store orkestre, skrevet musikk for London Sinfonietta, film, ballet og teater og spilt på plater med Christian Wallumrød, Arve Henriksen, Åsne Valland Nordli og Bjørnar Andresen. Han har tidligere utgitt soloplaten "Monograph" og duoplaten "Lysøen" sammen med Sigbjørn Apeland på ECM. Før dette gav han ut albumene Bris og Straum på Rune Grammofon, og debuten Blå Harding på eget selskap. Nils er med i rocketrioen Lumen Drones (ECM) og i improvisasjonsbandet 1982 (Hubro).

 

NILS ØKLAND MONOGRAPH

First ECM solo album from the Norwegian violinist who has gained many friends for his work with the Christian Wallumrød Ensemble. Økland’s solo music is strongly inspired by the rich Norwegian fiddle tradition and its freedom, variation and individuality, yet what he plays is not purely ‘folk music’ rather a reinvention of folk forms, with free improvisation and contemporary composition also powerful influences. The ‘personality’ of the instruments themselves is also an inspiration: on “Monograph” Økland makes the most of the ‘drone’ qualities of the viola d’amore and the Hardanger fiddle (he plays both old and modern models) as well as an old violin from 1700, in a recital of subtle and melodic invention.


-Monograph blir som en nedtonet og inspirert musikalsk renselse i skjæringspunktet mellom tradisjon og et nyoppdaget klanglig univers. AFTENPOSTEN. TERNINGKAST 5.

-Økland viser oss en integritet og en retning i sitt uttrykk som han er helt aleine om. Når han så i tillegg er en mestermusikant som har teknikken som en god følgesvenn – den får aldri styre musikken – så har «Monograph» blitt et fantastisk flott visittkort som mange vil få mye glede av i åresvis framover: Dette er nemlig tidløs musikk.

NETTAVISEN TERNINGKAST 5.

 

NILS ØKLAND - BRIS

Nils Økland is an innovative violinist and Hardanger fiddle specialist who is creatively expanding the range of the traditional music of his homeland. He is a renewer of folk music, consistently building bridges to classical, contemporary and improvised music. His playing combines freedom with respect for Norway’s musical heritage and he is concerned both with the preservation of the oral folk music tradition and with the experimental possibilities of the music when it is charged with modern impulses. On ”Bris”, his third album and the second for Rune Grammofon, he has written all the music himself which is quite unusal for the genre. He is joined by Sigbjørn Apeland on harmonium, his musical companion since long, as well as Mats Eilertsen from Food on bass and Per Oddvar Johansen and Håkon Stene on percussion.

_________

Han har kalt sin tredje soloplate for Bris, noe som spiller på hvordan vinden drar deg i ulike retninger. Øklands musikk dras også i ulike retninger, og Bris er en crossoverplate i ordets rette forstand – der den med utgangspunkt i folkemusikk sneier innom samtidsmusikk, barokkmusikk, improvisasjon, jazz og elektronika-stemninger.
– Det er flere som spør hva slags synthesizere jeg bruker, men det er bare akustiske instrumenter på platene mine. Jeg er elendig til å programmere lyd og rytmer, men med to perkusjonister får jeg litt elektronisk-aktig groove, bare at det høres mer organisk ut, forklarer Økland.

________

Nils Økland er en som behersker mange musikalske språk og makter å skape et helhetlig og personlig uttrykk av ulikeartede impulser. Hardingfela og enkelte av motivene som lyarslåtten «Håstabøen» tilkjennegir Øklands dype kjennskap til norsk folkemusikktradisjon, mens avsluttende «Bønn» har østlige drag. Likevel er det de friimprovisatoriske elementene som lettest skiller Økland fra andre folkemusikkforankrede utøvere. Klang og stemningsleier er om mulig enda mer fokusert her enn på «Straum». Økland får fela til å hviske, og musikken er på sitt mest magiske når han er alene eller i mykt pustende samspill med organist Sigbjørn Apeland. Perkusjon og bass tilkommer på noen av kuttene, uten at det strengt tatt er nødvendig. TERNINGKAST 5 VG CARL PETTER OPSAHL

 

NILS ØKLAND - STRAUM

Musikk som puster
Nils Økland er en av disse musikerne som ikke lar seg fange innenfor musikalske skillelinjer, og det med hardingfela som våpen. På Straum sneier Økland innom klassisk, melankolsk nasjonalromantikk, improvisasjon og støymusikk med stor bravur. Bare sjekk kontrastene mellom den vakre balladen «Reiseslått» og det etterfølgende tittelsporet, der Øklands bue skaper en hvinende, uhyggelig stemning – perfekt akkompagnement til en norsk skrekkfilm fra fjellheimen. Men det er i krysningspunktet mellom folkemusikk og samtidsmusikk Økland virkelig briljerer. Øklands har skrevet de fleste komposisjonene selv, men mest av alt virker som om han har plukket og vraket fra 400 års musikkhistorie verden rundt. Samtidig er Straum en plate proppet med overraskelser; midt i «Understraum» dras lytteren ned i en virvelstrøm av et dommedagsorgel, mens fele- og gitarduellen i «Gorrlaus» skaper en helt særegen norsk «leirbålstemning». Innspillingen er tørr og nøktern, men lar både det vakre og spisse i Øklands musikk komme til sin rett. Er du hardingfele-skeptiker, kan Straum vise seg å være en effektiv motgift.

Der Nils Økland slipper til tangenter, bass, gitar, vokal og trompet, er Håkon Høgemos Solo 100 prosent hardingfele.  Solo består hovedsakelig av slåtter fra Sogn, Voss, Hardanger og Valdres, som Høgemo har lært av gamle felemestre i området.

Høgemo spiller med voldsom kraft og autoritet, men det er ikke til å komme fra at Solo langt fra har den samme brede appellen som Straum. For meg blir i alle fall et helt album med springare, rudler og slåtter i drøyeste laget; men som musikkhistorisk dokument er dette en viktig plate. Men jeg kunne ønsket mer utfyllende tekst i omslaget.
5/6 Osloposten

____________

Et av de mest spennende kraftsentra i norsk folkemusikk heter Nils Økland. Han blir betegnet som en fornyer av sjangeren og en brubygger til samtidsmusikk. Nå er han ute med sin andre soloplate, fire år etter debuten «Blå harding».

Økland har en helt annen tilnærming til hardingfela enn den klassiske bunadkledde folkemusikeren oppi lia. Han tilhører heller ikke den generasjonen som trekkes mot tekno og moderne elektronisk musikk. Nils Økland forholder seg på «Straum» temmelig tro mot den norske folketonen, men tillater seg noe eksperimentering. Alt er nykomponert. Han tryller fram sakrale stemninger, søker de mest bristeferdige tonesammensetninger og utviser genuin forståelse i kombinasjon med vokale og akustiske innslag. Økland har en sterk tone og en rolig kraft i hardingfela. DAGBLADET TERNINGKAST 5.

 

NILS ØKLAND - BLÅ HARDING

 

NILS ØKLAND / SIGBJØRN APELAND - LYSØEN HOMAGE Á OLE BULL


 “Lysøen: Homage à Ole Bull”,  the album by Norwegian violinist and Hardanger fiddler Nils Økland and countryman Sigbjørn Apeland (piano, harmonium) is off to a flying start with a major review in Germany’s leading weekly Die Zeit, where writer Volker Hagedorn praises the duo’s sensitive tribute to Norway’s iconic violinist-composer, Ole Bull (1810-1880). Økland and Apeland are the first musicians to have recorded at Bull’s home on the island of Lysøen. Nils uses, amongst other instruments, Bull’s old Guarneri; Sigbjørn employs, among other keyboards, the harmonium once played by Bull’s young American wife, as the old violinist lay dying in the music room of his villa.

“Once, someone was happy here. Anyone who hears these pieces understands that there can be no happiness untouched by melancholy. As Franz Liszt said about Bull, ‘His playing moved me. It’s a long time since that last happened.’” ECM.


Apeland og Økland har i fleire år spelt konsertar på Lysøen. Dei er spesielt interesserte i Ole Bull sitt forhold til folkemusikk og improvisasjon. Programmet inneheld  komposisjonar av Ole Bull, folkemusikk, samt improvisasjonar over tema Ole Bull brukte under sine eigne konsertar. Melodiene blir presentert munnleg undervegs i konsertene.

Nils Økland – feler, hardingfeler (fiddles, Hardanger fiddle Sigbjørn Apeland, harmonicum (trø-orgel)

 

 

Sigbjørn Apeland (født 1966) er musiker (orgel, harmonium) og vitenskapsmann, kjent fra flere innspillinger og for sitt virke i grenseland mellom folkemusikk, kirkemusikk og improvisatorisk musikk.

Sigbjørn Apeland (1966). Education from Rogaland Conservatory of Music (organ) and The University of Bergen (Ph.D in etnomusicology). He holds a position as organist in Sandviken church, Bergen. Collaborates with musicians within a wide range of genres, especially church music, Norwegian folk music, electronics and improvised music. He has also composed/performed music for mixed-media projects, most recently: The Organ Tower (installation/performance for about 25 harmoniums and elecctronic organs), Kanskje aller helst der (play by Ragnar Hovland), Jeanne d´Arc (silent movie). Participates on about 30 recordings. Two of those have got the Norwegian “Grammy” – Spellemannsprisen. (With Alog, electronica 2005, and Sigrid Moldestad, folk music 2007). Apeland is one of the few musicians who frequently plays the harmonium on professional occations. As an academic, Apeland has been teaching, supervising and writing within the fields of musicology, cultural studies, church music, theology and folklore studies. He has also extensive experience as a folk music collector and researcher, basically focused on material from Western Norway.

 

OTHER PROJECTS

 

NILS ØKLAND BAND  - LYSNING

 

On the album 'Lysning', the Nils Økland Band's first for the Hubro label, the musicians have merged even more successfully into an ensemble. The various musical voices are matched even better than before, and the result is instrumental music with drive, great depth and broad appeal.

Nils Økland (Hardanger fiddle/violin/viola d'amore) has gained an international reputation for his innovative playing style. The solo albums he has released on the ECM and Rune Grammofon labels have garnered rave reviews. Økland has guested with several leading orchestras, has written music for the London Sinfonietta, films, ballets and theatre, and has played on records by Christian Wallumrød, Arve Henriksen, Åsne Valland Nordli and Bjørnar Andresen.

Some of the foremost musicians in Norway are part of the Nils Økland Band: Rolf-Erik Nystrøm (saxophone), Sigbjørn Apeland (harmonium), Håkon Mørch Stene (percussion)and Mats Eilertsen (double bass). All of the melodic material on 'Lysning' was composed by Økland, and it was drawn from several projects in which he is involved. The arrangements were developed in close collaboration with the band. Økland does not use written musical notes - all of the pieces are rehearsed by ear. "Our verbal working method might come into its own even more strongly this time," says Økland. It is not difficult to agree with him: an audible sense of boldness and a powerful presence are palpable through the entire album.

'Lysning' is an album that both challenges the listener and digs deeply into exciting musical material.

 

NILS ØKLAND BAND  - KJØLVATN



På sitt sjette album "Kjølvatn" har  Nils Økland satt sammen et helt nytt band bestående av flere av de fremste musikerne I Norge: Rolf-Erik Nystrøm (saksofon), Sigbjørn Apeland (trøorgel), Håkon Mørch Stene (slagverk), Mats Eilertsen (kontrabass).


Økland om Kjølvatn
Økland beskriver musikken på Kjølvatn slik: "I mitt virke som profesjonell fiolinist de siste 30 årene, har jeg beveget meg mellom et bredt bredt spekter av sjangere; fra klassisk fiolinspill til balkansk folkemusikk, rock og punk, jazz og fri-improvisasjon, til norsk folkemusikk. Jeg har hele tiden komponert eget materiale som er inspirert av alle disse uttrykkene; en hybrid  mellom folkemusikkens poesi og punkens energi. I tidlig barokkmusikk - en annen musikkstil jeg lar meg inspirere av - var det vanlig å ha skisser som utgangspunkt for musisering. I dette bandet jobber vi med metoder som er inspirert av dette: musikken arbeides frem muntlig sammen med de involverte musikerne.»

 

   “- Det å befinne seg i kjølvannet til Nils Økland Band er en av årets store opplevelser - slått fast allerede før vi blar over til april på kalenderen. [Tor Hammerø]“

    “- Forførende toner fra et trolsk landskap. Musikk som er fysisk nærværende og visjonsskapende. [Fredrik Wandrup / Dagbladet]“

    “- It'll be on my 2015 fave-raves list. [4/5 John Fordham / The Guardian]“

    “- It combines consonant melodicism with a sense of play within a field of sound. [The Wire]“

 

LUMEN DRONES



Lumen Drones is a fascinating and powerful collaboration between Hardanger fiddle master Nils Økland and Per Stainar Lie and Ørjan Haaland, respectively guitarist and drummer with Norwegian ‘post-rock’ group The Low Frequency In Stereo. The participants describe their project as a psychedelic drone band, but its stylistic reach is broad and evocative and will trigger many musical associations. Specific influences include the Doors, Sonic Youth, Durutti Column and “the jazz of the Dave Pike set”, but the Lumen Drones also rove through modal, ambient, multi-folk, minimal and noise zones, making exciting music all the way…

Nils Økland: fiddles
Per Steinar Lie: guitars
Ørjan Haaland: drums

 

1982

1982 - A/B

 

Den improviserende trioen 1982 bestående av Nils Økland, Sigbjørn Apeland og Øyvind Skarbø har tre kritikerroste album bak seg. På sitt forrige album samarbeidet trioen med pedal steal-legenden BJ Cole. Denne gangen har de invitert med seg blåserne Fredrik Ljungkvist (Atomic), Erik Johannessen (Jaga Jazzist), Sofya Dudaeva, Hanne Liland Rekdal, Matthias Wallin og Stian Omenås (Stian Omenås Klangkammer) til et uvanlig samarbeid.

Deres fjerde album A/B er som tittelen indikerer todelt, og bygget opp på klassisk LP-manér med en A- og en B- side, der det lange stykket 18:16 fyller hele A-siden. Nettopp dette stykket er helt klart det som skiller seg mest ut i 1982s diskografi til nå. Med utgangspunkt i innspilte improvisasjoner av trioen, har trompetist og komponist Stian Omenås «bygget ut» uttrykket og komponert og arrangert musikk for blåsesekstett som har blitt lagt oppå de opprinnelige improvisasjonen.


Uvanlig prosjekt
Trommeslager Øyvind Skarbø fikk idéen til dette uvanlige prosjektet sammen med Tobias og Henrik, sønnene til henholdsvis Sigbjørn og Nils, etter en konsert i Haugesund. Stian Omenås ble raskt koblet inn i prosjektet. Øyvind og Stian har spilt sammen siden tidlig i tenårene, og Omenås er både en glimrende improvisatør, komponist og en høyt utdannet dirigent. «Han var rett og slett den perfekte mannen for denne jobben,» sier Skarbø. «At vi i tillegg kommuniserer så tett som vi gjør, har også gjort prosessen veldig mye lettere.»


Side B
På side B møter vi igjen 1982 i trioform, og her presenteres flere nye idéer som utvider 1982-universet. Sigbjørn spiller her piano på et spor, og Nils Økland synger. «Målet er jo hele tiden å utvikle ting videre, og det føler jeg vi klarer» sier Skarbø. 1982 er improvisatører inn til beinet, og alle som har hørt og sett dem på konsert ve at de er glade i å overraske.

Opptakene av 1982 ble gjort i Grieghallen studio i Bergen rett før studioet ble nedlagt sommeren 2013. Blåseopptakene ble gjort i Rainbow Studio i Oslo med tekniker Jan Erik Kongshaug.

1982 har siden sist også spilt inn en plate med en fjerdeperson som skal gjøres ferdig. De skal være med på et live tegnefilm-relatert prosjekt, i tillegg til et bestillingsverk for NOTAM, og de har såvidt begynt å tenke på enda et innspillingsprosjekt som skal være ferdig til 10-års jubileet i 2017.

 

 1982 +BJ COLE

Den uklassifierbare improvisasjonstrioen 1982 bestående av Nils Økland på hardingfele og fiolin, Sigbjørn Apeland på harmonium og Øyvind Skarbø på trommer har to kritikerroste album bak seg. På sitt tredje album siden 2009 har de invitert med seg en gjest; den engelske pedal steel gitaristen BJ Cole.

BJ Cole må kunne kalles en levende legende. Han har vært aktiv som musiker siden tidlig på søttitallet innen en rekke sjangere; fra pop og rock, til jazz og mer eksperimentell musikk. Merittlisten hans er mildt sagt både tung og imponerende. Han har spilt på album og turnéer med Sting, T. Rex, Bjørk, Emmylou Harris, Elton John, Iggy Pop, REM, Brian Eno, Luke Vibert, David Sylvian, Roy Harper og tallrike andre.


Første møte
1982 hadde med jevne mellomrom og over lenger tid, snakket om at det hadde vært spennende å utvide gruppen med en gjest. Både for å utvikle seg som band, og for å teste nytt terreng. Nils Økland foreslo BJ Cole. De hadde tilfeldigvis spilt sammen et par år tidligere på initiativ fra BBC 3 Late Junction programleder Fiona Talkington. "Dette syns vi var et godt, og ikke minst uvanlig valg," sier trommeslager og produsent Øyvind Skarbø. Uten å ha spilt sammen tidligere gikk de fire, etter en liten lunsj, i Grieghallen studio og gjorde innspillinger en hel dag. Alle musikerne var plassert i samme rom - på samme måte som på 1982 sine tidligere album. "Vi hadde aldri spilt sammen tidligere, og jeg hadde heller aldri møtt ham. Hovedsaklig improviserte vi helt fritt i noen timer. Innimellom testet vi mer konkrete ting, f.eks en spesiell felestemming, eller vi gjorde et helt spor basert på ein idé noen tilfeldigvis støtte på i et av de mer frie strekkene." BJ Cole bringer en ny klanglig dimensjon inn i 1982 sin musikk, og lydlandskap spiller kanskje en større rolle på dette albumet enn på tidligere album, men først og fremst er dette spennende musikk solid forankret midt mellom mange ulike sjangere.


Om 1982
Felespiller Nils Økland kommer fra folkemusikken og er internasjonalt kjent for sin nyskapende spillestil. Han har gitt ut soloalbum på ECM og Rune Grammofon til fantastiske kritikker, og var i flere år medlem av Christian Wallumrød Ensemble. Sigbjørn Apeland spiller kirkeorgel og harmonium, og innehar Norges eneste doktorgrad i etnomusikologi. Han er kjent for å operere i grenseland mellom folkemusikk, kirkemusikk og improvisatorisk musikk, og har spilt med bl.a. Håkon Kornstad, John Stevens, folkesangerne Åsne Valland Nordli, Berit Opheim Versto og Agnes Buen Garnås, elektronikainnovatørene Alog og støyduoen Golden Serenades. Trommeslager Øyvind Skarbø har studert med Terje Isungset, i tillegg til studiereiser til Nigeria og Cuba. Han spiller for tiden med Bly de Blyant, BMX og Håkon Kornstad.
Albumet er innspilt og mikset i Grieghallen sammen med tekniker Davide Bertolini.

1982 - PINTULA

Pintura er det andre albumet til den originale trioen 1982. Deres selvtitulerte debut LP fra 2009 på NORCD var et av våre absolutte favorittalbum det året. På sitt nye album "Pintura" tar de samspillet og eksperimenteringen enda et nivå høyere.

"1982 må kunne kalles en supergruppe innen moderne, improvisert kammermusikk", skrev Natt&Dag. Dagsavisen beskrev musikken til 1982 som "heimstadjazz". Instrumenteringen er uvanlig. Så vidt vi vet er det ingen andre som spiller improvisert musikk med trøorgel, trommer og hardingfele. Det gir 1982 et klanglig særpreg, men også musikalsk går de sin egen vei: "Vi er ikke redde for å bevege oss over i et sårt, harmonisk og melankolsk terreng. Det rommet er ikke stengt for oss." uttalte trommeslager Øyvind Skarbø i et intervju med Natt&Dag. Nils Økland: "Samtidig har jo jeg spilt mye balkanmusikk, mens Øyvind og Sigbjørn også har reist rundt og jobbet med musikk og musikere fra hele verden. Så vi har en nysgjerrighet og åpenhet som kanskje ligger som et bakteppe når vi spiller."


Om musikerne
Felespiller Nils Økland kommer fra folkemusikken og er internasjonalt kjent for sin nyskapende spillestil. Han har gitt ut soloalbum på ECM og Rune Grammofon til fantastiske kritikker, og var i flere år medlem av Christian Wallumrød Ensemble.

Sigbjørn Apeland spiller kirkeorgel og harmonium, og innehar Norges eneste doktorgrad i etnomusikologi. Han er kjent for å operere i grenseland mellom folkemusikk, kirkemusikk og improvisatorisk musikk. I februar 2011 gav han ut sin sitt første soloalbum med improvisasjoner for trøorgel: Glossolalia (HUBROCD2503). Da han studerte for å bli organist fordypet han seg i frijazz med den legendariske britiske trommeslageren John Stevens og har deltatt på en rekke plater bl.a. med Sigrid Moldestad, folkesangerne Åsne Valland Nordli, Berit Opheim Versto og Agnes Buen Garnås, elektronikainnovatørene Alog og støyduoen Golden Serenades.

Pintura
Navnet på albumet, "Pintura", kom trommeslager Øyvind Skarbø over da han besøkte Joan Miró-muséet i Barcelona. "Når man ser på bildet med samme navn er det første som fanger oppmerksomheten en røff, ensfarget figur, som må være malt med en veldig tykk pensel. Så, når man går tettere på legger man merke til at i kontrast til dette er bakgrunnen veldig detaljert og nyansert. Jeg vet ikke om dette kan fungere som en beskrivelse av musikken vår, men jeg syntes selv at det gav mening ".

Albumet er innspilt i Grieghallen sammen med tekniker Davide Bertolini.

 

1982-1982

On a per capita basis, creativity and innovation coming out of Norway is thoroughly disproportionate to a population straining to reach five million. With a particularly strong reputation for its intrepid exploration of modern technology and instrumental orthodoxy, there's also plenty going on without the benefit of laptops, turntables and effects processors. When harmonium player Sigbjørn Apeland, drummer Øyvind Skarbø and violinist Nils Økland—billed as 1982 Trio—performed at the top of Mount Ulriken as part of JazzNorway in a Nutshell 2010, there wasn't an amplifier to be found. Had the wind been blowing away from the audience rather than towards it, much of the subtler aspects of the trio's improvised set would have been lost. There's no risk in losing anything on the group's debut, 1982, demonstrating that the complexion of improvisation is absolutely dependent upon the environment from which it stems.

Rather than recording outdoors, surrounded by expansive vistas, Økland, Apeland and Skarbø recorded in Bergen's Grieghallen (Grieg Hall), a large concert hall as accustomed to large symphony orchestras as it is intimate chamber ensembles. 1982 Trio is all about in-the-moment creation, but its musical references are far more closely aligned with contemporary classicism and—no surprise, given Økland's reputation as an adventurous interpreter on albums like Monograph (ECM, 2009)—Norwegian traditionalism,. Mirroring its performance at the top of Mount Ulriken, 1982 Trio winds its way through a broad musical terrain, from spare, cinematic atmospheres—where Økland seems to breathe on his Hardanger fiddle rather than bow it—to denser audioscapes, with Apeland's droning, dissonant, near-microtonal chords ebbing and flowing with near-microtonality, as Skarbø thunders at times, elsewhere adding more delicate colors.

What is missing from this vinyl-only release is some of the humor that Skarbø injected partway through 1982 Trio's live performance, lending 1982 greater gravitas. Still, as serious—and, at times, deeply challenging—as 1982 is, there are long stretches of melancholic beauty, in particular the final of the five untitled improvised pieces, taking up all of side two. Contrasting the shorter, more angular pieces on side one, this 17-minute piece begins, paradoxically approaching silence, with Økland—playing either Hardanger fiddle or viola d'amore, both instruments possessing a number of resonating sympathetic strings—building gentle melodies over Apeland's evocative changes. Whether Apeland's slowly ascending chords are in response to Økland's desolate melodies or vice versa, the trio spurs the imagination with vivid imagery—all stark landscapes and flowing water.

And with Apeland's reedy harmonium meshing somehow with Økland's instruments to sound almost as one, Skarbø is left to provide contrasting textures, suggesting pulse on occasion, but just as often responding to the very same images Økland and Apeland imply. 1982 isn't all about beauty, but when it is, it's proof that, in its most fundamental form, it can be a bittersweet experience, where loss and regret coexist with optimism and joy. A thoroughly compelling debut from a singularly unique combination of acoustic instruments.

AllAboutJazz anmelder 1982

 

Andre lenker:
 


MER


MER
ENDA MER

MER

 

MER


BIOGRAFI:

Nils Økland  - musikar og komponist, født 1961 i Haugesund,  er en felespelar (hardingfele,fiolin,viola d,amore) som utforskar gråsonen mellom norsk folkemusikk, improvisasjon og moderne musikk. Nils Økland var musikalsk leiar ved Ole Bull Akademiet i seks år, og initiativtager og kunstnerisk leiar for Harald Hårfagre Kammerorkester  i årene 1999-2007. Økland har vore solist med ulike orkester og ensemble i mange europeiske land og hatt fleire turnear for Rikskonsertane samt turnear og prosjekter i USA, Kina, Japan og Midt- austen.. Han har skrive musikken til skodespelet Melancholia, basert basert på Jon Fosse sine romanar Melancholia I og II  og forstillinga Horisonter basert på Kolbein Falkeids dikt ved Haugesund teater i 2006. I 2010 laga han ny musikk til forstillinga Askeladden og de 100 hjelperne satt opp av Kattas figurteater under Vestfoldfestspillene . Nils Økland  laga musikk til filmen "Tuba Atlantic" som fikk student -Oscar 2011( regi Hallvar Witzø).Har også laga filmmusikk bla til to stumfilmar , ballettmusikk og bestillingsverk for Borealisfestivalen, Osafestivalen, NRK, Sildajazz, Rosa i botn, og Rikskonsertane. Nils Økland ble tildelt Rogaland fylkeskommunes kulturpris for 2010 og Osaprisen 2010. Spilte i 2011 sammen med og laga musikk  for  London Sinfonietta på Kinsplace-London ,i serien written/unwritten .Har i 2012 turnert med Arve Henriksen og trioen 1982 ,samt  gjort konserter  bla a .med BJCole, Sigbjørn Apeland, Kaudervelsk  og Frøy Aagre.

Nils’s biography has touched upon a still wider range of references. Born in Haugesund in western Norway in 1961, Økland attended the Rogaland Music Conservatory and the Norwegian State Academy of Music. He studied classical violin with Terje Tønnesen, the first violinist of the Oslo Philharmonic Orchestra – known to ECM listeners for contributions to recordings by Terje Rypdal – and Hardanger fiddle with two of the greatest masters of Norway’s national instrument, Knut Hamre and Sigbjørn Bernhoft Osa. He also made further studies in improvisation with Bjørnar Andresen (bassist with Rypdal’s early groups).

A scholarship brought Økland to the Budapest Academy of Music, and in Amsterdam he studied the music of Bohemian composer/violinist Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644-1705) with leading authority Jan Willem de Friend.

Nils Økland was for six years musical director of the Ole Bull Academy in Voss, Norway, and previously active in several ensembles, playing everything from tango, gypsy music and music from the Balkans to chamber music and rock (Nils and “Monograph” engineer Audun Strype, a musical partner for many years, played together in the punk band Løver & Tigre in the early 1980s). Nils has performed at the major Norwegian festivals and is a regular guest at the Bergen International Festival, where he has performed the Hardanger Fiddle Concerto of Geirr Tveitt. He has given concerts in most European countries.

Diskografi

Oslo Tangoforening Lp (Hot Club Records ,1986)
Nils Økland/Bjørnar Andresen Lp (Hot Club Records, 1986)
Skinn og Bein-Knaus (Hot club records(1989)
Blå harding (morild, 1996)
Straum (Rune Grammofon, 2000)
Bris (Rune Grammofon, 2004)
Ein song frå dei utsungne stunder; BNB Trio (2L, 2005)
Sofienberg variations,Christian Wallurød Ensemble(ECM 2003)
A Year From Easter, Christian Wallumrød Ensemble (ECM 2005)
Monograph(ECM 2009)
1982 (NORCD 2009) Lp med Øyvind Skarbø og Sigbjørn Apeland
Lysøen-Hommage a Ole Bull (Duo m Sigbjørn Apeland 2011
1982 "Pintura"Hubro 2011
"Anima" med Knut Hamre,Bendicte Maurseth,Philippe Pierlot og Elisabeth Seitz (Heilo 2012 )
1982+ BJ Cole Hubro 2012
1982 A/B Hubro 2014
Lumen Drones (ECM 2014)
Kjølvatn (ECM 2015)
 
Priser
Rogalandfylkes kulturpris 2010
Osaprisen 2010
Haugesund kommunes kulturpris 2011

 

Video

Video

Video

Video

Video

Video

Concerts

Nov
28
2017

Levanger, Norway

Røstad scene

Nov
29
2017

Namsos, Norway

Kulturhuset Namsos

Nov
30
2017

Steinkjer, Norway

Vårt Hjem

Past bookings

May
22
2014

Bergen, Norway

Grieghallen

May
21
2014

Bergen, Norway

Grieghallen

Mar
16
2013

Kaunas, Lithuania

Kaunas State Philarmonic

Oct
28
2012

Moster, Bømlo, Norge

Moster Amfi

May
12
2012

Balestrand, Norge

Nov
5
2011

Oslo, Norway

Kulturkirken Jacob

Feb
25
2011

Athens, Greece

Knot Gallery

Jan
16
2011

Ål, Norge

Ål kulturhus

Nov
7
2010

Bergen, Norge

Fana Kulturhus

Oct
29
2010

Voss, Norge

May
30
2010

Bergen, Norge

Fana Kulturhus

Mar
21
2010

Andenes, Norge

Atrium, Alta

Mar
20
2010

Hammerfest, Norge

Arktisk Kultursenter

Mar
19
2010

Vardø, Norge

Musikkhuset, Vardø

Mar
18
2010

Vadsø, Norge

Vadsø Bibliotek

Mar
17
2010

Kirkenes, Norge

Grenselandsmuseet

Sep
23
2009

Rauland, Norge

Folkemussikscena på Rauland

Related

type your text
Christian Wallumrød (artist)

Christian Wallumrød has worked as a musician and composer since 1992, and he is considered one of the most p....

Copyright by Kjell Kalleklev Management 2012 | site: fairwater.nl. All rights reserved.

Top Desktop version